torstai 19. maaliskuuta 2020

Miten minä onnistun? Etätehtävä 19.3

 ”MITEN MINÄ ONNISTUN” 

Amistylessä tapahtuu aina jotain uutta ja välillä vähän outoakin. Jokainen asiakas on omanlainen persoonaltaan, mielipiteiltään ja hiuksiltaan. Amistylessä siis riittää haasteita että onnistumisia.


Itse koen oman onnistumiseni monelta taholta, tärkein on tietenkin asiakkaan toive ja kuinka se on toteutunut, mutta omat ja opettajien mielipiteet vaikuttavat omaan onnistumiseen.

Asiakkaat ovat melkein aina ainutlaatuisia, he haluavat, kokevat ja näkevät asiat eri tavalla kuin minä, esim. asia joka voi näyttää minulle huonosti tehdyltä voi asiakkaalle näyttää todella hyvältä.

Eli se että pystyy mielyttämään asiakasta on jo itsessään vaikuttavaa.

Opettajien mielipide on itselleni ollut aina tärkeää, sillä he ovat jo kokeneita parturi- kampaajia jotka ovat jo vuosia nähneet ja tehneet kaiken näköistä, niin tietenkin itse olen aina tyytyväinen kun saan kommenttia ihmiseltä joka tietää asiasta enemmän kuin minä.


Oma mielipide on itselleni kanssa tärkeää koska, aina voi miellyttää muita, mutta on hyvä että on omaa silmää asioihin, esim. mikä näytttää hyvältä/huonolta. Mutta esimerkiksi itse olen aina ollut negatiivinen ajattelija omista töistäni. Niin että jos itsellä samanlaista ongelmaa suosittelen että yrittää kohdistaa asiat niihin kohtiin mitkä onnistuivat eikä niihin mitkä ei onnistuneet, kyllä virheistä pitää oppia mutta se että lannistaa itseään negatiivisella ajattelulla ei edistä tulevaa tekemistä.




Minulla kävi yksi asiakas työssäoppimispaikalla hiusten värjäyksessä, hänellä oli kylmän ruskea tukka johon haluttiin vähän vaaleampaa raitaa ja harmaa tyvikasvu piiloon. 
Olin stressaantunut tilanteesta sillä en ollut värjännyt työssäoppimispaikkani väreillä aikaisemmin, työssäohjaajani onneksi oli tukenani että ymmärtäisin värejä hiukan paremmin. 

Aloitin siis raidoittamalla päälliosan, asiakkaani oli mukava ja myöhemmin vielä mainitsikin että "työn tekoni aluksi vaikuutti miettelijäältä mutta myöhemmin tuli paljon varmemmaksi"

Mallini oli todella tyytyväinen lopputulokseen, itse olin aluksi hiukan miettelijäs mutta nyt kun katson mallikuvia uudestaan, voin sanoa että olen todella tyytyväinen lopputulokseen.



Tässä kuvat kyseisestä työstä:



Ennen







Jälkeen





Sitten on asiakkaita joilla on todella erikoiselta tuntuvat näkemykset tukasta ja minkälainen sen pitäisi olla, tai itse asiakaalla on mielenkiintoinen persoona.

Esimerkiksi, yhtenä amistyle päivänä minulle tuli asiakas jolla oli selvä kuva minkälaisen tukan haluaa itselleen mutta kuitenkin sanoi koko ajan että luottaa siihen mitä teen. 

Koin tilanteen tosi vaikeaksi sillä tällä oli milipide mutta ei kuitenkaan?? kun esim. kysyin kuinka lyhyeksi hän tykkäisi että otsatukka leikataan tähänkin hän vastasi epäselvästi sanonen "Luotan suhun kyllä sä saat sen hyvän näköseks" ja sitten kun leikkasin sen hän sanoi "en saisi sanoa mitään mutta kuitenkin tuosta voisi hiukan lyhyemmäksi".  

Nyt alkanet jo pikku hiljaa ymmärtää tilanteen? Asiakas oli muutenkin todella erikoinen persoona ja oli vaikea ylläpitää keskustelua. 
Tukka onnistui mielestäni ihan ok:sti mutta asiakkaan mielipide jäi epävarmaksi.



Epäonnistumisen tunteita koen usein negatiivisen ajatteluni takia, joistakin niistä olen päässyt eroon, mutta jotkin asiat ovat edelleen ärsyttämässä muistissa.

Yleensä epäonnistumisen tilanne itselläni on ollut joku sellainen asia että olen suorittanut työn huonosti, sain huonoa palauttetta tai itse en ollut tyytyväinen lopputulokseen.

Tälläisista tilanteista selviän ajattelemalla posiitivia puolia ja että opin tekemistäni virheistä. 
Ja jos kyseessä ollut todella vaikea asiakas niin ajattelen yleensä että kaikilla on omat ajatukset ja näkemykset asioista ja aina ei voi miellyttää kaikkia, tärkeintä on se että yrittää parhaansa vaikka tilanne olisi kuinka vaikea,.

Mikään asia ei ole maailman loppu.




Jessica~ 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti