tiistai 12. toukokuuta 2020

12.5 Etätehtävä

Hiuskonsultaatio, parturikampaajan yksi tärkein työvaihe.

Tänään pohdimme konsultaatiota erilaisissa asiakastilanteissa.



1.Parturiasiakas on hiustenleikkauksessa ja huomaat hänellä on paljon kuivaa "hilseilyä" hiuspohjassa.

Suunnitellessani asiakkaan kanssa hiustenleikkuuta, kysyisin tältä onko hän tietonen kuivasta hiuspohjastaan, asiakkaan vastatessa joko kielteisesti tai myönteisesti, samalla kyselisin minkälaisia tuotteitä tämä käyttää kotona, kertoisin tälle, että voisin kokeilla tälle "hilseilyä estäviä" tuotteita hiustenpesun ja laiton ohella. (Riippuen hilseestä käyttäisin joko kosteuttavaa shampoota ja hoitoainetta tai hilse shampoota)

Kun asiakkaan tukka on kuivattu ja valmis, katsoisin vieläkö asiakkaan hiuspohja hilseilee.

Jos se ei hilseile enää/hilseilee, kerron asiakkaalle että miten tuotteet ovat vaikuttaneet, kehotattaisin asiakasta ostamaan itselleen kotiin samanlaiset/taikka saman tyyppiset tuotteet, ja kokeilemaan niitä useamman vkon, jotta asiakas näkisi itse vaikuttaako tuotteet.

Suositellessani tuotteita antaisin asiakkaalle 2 erivaihtoehtoa eri sarjoista, ja tämä saisi itse päättää.

Mutta jos hilseily on jo iso ongelma asiakkaalla, eivätkä mitkään tuotteet ole auttaneet, kannattaa ohjata asiakas lääkärille.







2.Kampaamoasiakas on värissä ja leikkauksessa, hän kärsii hennoista ja helposti latistuvista hiuksista, joissa ei pysy hänen toivomansa ilmava kampaus.

Yrittäisin ehdottaa asiakkaalle kevyempää hiustyyliä, eli lyhyempää tukkaa tai kerrostettua tukkaa (riippuu tukan paksuudesta) koska joissakin tapauksissa jos on pitkä hius, latva voi olla painava ja latistaa tukkaa.

Mutta aina tämä ei ole tapaus, joillakin voi olla todella hento tukka ja pitkä, eikä tukan lyhentäminen auttaisi tilannetta.

Kysyisin asiakkaalta hänen tuotteeistaan ja että miten hän kuivattaa tukkansa.

Suosittelisin asiakkaalle, volume sarjan tuotteita, jotka vahvistavat hiuksia, saavat ne tuntumaan ja näyttämään kuohkeimmilta. samalla on hyvä suositella tukan pituudelle ja paksuudelle sopivat muotoilutuoteet.

Ja jos tämä föönaa tukkansa opettaisin tälle että se että föönaa tukkaa päätä pitkin aiheuttaa lättästymistä, ja jos haluaa lisää kuohkeutta kannattaa föönata tukkaa pää alas päin, eikä ole pakko föönata koko tukkaa, mutta se että föönaisi edes tyven, auttaisi asiaa.

Myös silloin kun tuntuu että eteenkin tyvi jää helposti litteäksi, kannattaa vaihdella jakausta usein.

Ja jos asiakas osaa/halukas opettelemaan niin paplarit olisivat todella kiva lisäys, hennolle tukalle, ja tuo kuohkeutta.








3.Kampaamoasiakas on värissä ja leikkauksessa, hän kertoo paksujen ja karheiden hiustensa olevan vaikeat laittaaa ja saada kotona muotoonsa.

Paksujen ja karheiden hiusten aiheuttamat vaikeudet saadaan yleensä korjattua, vaihtamalla hiustyyliä, eli ottamalla ylimääräistä massaa pois hiuksesta. Ja kun karhealle hiukselle saadaan oikeat tuottet.

Keskustelisin taas asiakkaan kanssa hiustenleikkuusta, että mitä tämä haluaa, lyhyt tai pitkä, tukasta saa aina poistettua massaa jotenkin.

Kun olemme päässeet yhteisymmärrykseen hiustenleikkuusta, keskustelin asiakkaan kanssa tuotteista joita tämä käyttää kotona, ja että mitkä tuotteet voisivat saada tämä tukasta pehmeämmän ja vähemmän pörröisemmän. Jo pelkästään kosteuttavien tuotteiden ja hius öljyn laittaminen tukkaan voi jo riittää.

Taas kertoisin asiakkaalle että kokeillaan hänelle tälläisiä karheuden pehmennys tuotteita, ja kun tukka on valmis antaisin asiakkaan itse kokeilla tukkaansa ja kyselisin huomaako hän mitään eroa.

Kertoisin samalla lisää tuotteista, jos tämä kiinnostuu ohjaisin häntä vielä lisää tuotteiden käyttämisestä.








4. Värjäykseen saapunut asiakas on viimeksi toisella kampaajalla pettynyt pahasti ja on värin suunnitteluvaiheessa hyvin epäröivä ja epäilevä. Hän ei kiinnostunu mistään väriehdotuksesta ja empii koko ajan mielipiteestään.

Huonosti toteutuneet hiukset voivat olla suurikin pettymys asiakkaalle, riipuen asiakkaan persoonallisuudesta, mikä on tämän mielestä epäonnistunut.

Aluksi juttelisin asiakkaan viimekertaisesta värjäyksestä ja mikä siinä meni pieleen/miksi asiakas ei pitänyt lopputuloksesta.

Seuraavaksi kyselisin minkä tummuisesta tukasta hän pitää, tykkääkö kun hiukset ovat räikeät, luonnolliset, saisiko niissä olla tummia sekä vaaleita kohtia?

Kannattaa luoda "asiakkaan unelmatukka"  omaan päähän, tällä tavalla keskustelemalla saat selville mitkä värit, sävyt, tyylit kiinnostavat asiakasta, vaikkakin viimekertainen tukka ei ollutkaan mieluinen. Voi pyytää asiakasta kanssa näyttämään kuvaa tämän ihanne väristä.

(Myös on tärkeä muistaa, esim. kampaajan näkemys tietystä väristä voi olla täysin erinlainen kun asiakkaan, siksi on tärkeää näyttää ja kertoa asiakkaalle minkälainen lopputulos olisi värinä.)

Sitten kun olet omassa päässäsi saanut kuvan tukasta joka asiakkaalle sopisi, näyttäisin värin/kuvan minkälainen tukka tälle olisi juuri mahtava, ja kertoisin miksi juuri tämä tukka sopisi hänelle (esim. ihon ja tukan värikontrasti, silmien väri, kasvojenmuoto)

Ja tietenkin on tärkeä kertoa, että jos kyseessä on iso muutos, hiuksista ei saada vältämättä heti ensimmäisellä kertaa näköistään, tämä on tärkeä kertoa jotta asiakas ei tyrmistyisi.







5.Asiakas toivoo hiusväriä, joka ei sävyiltään sovi lainkaan hänen ihonsa väriin.

Keskustelisin asiakkaan kanssa, että värien välinen kontrasti voi herättää tietyissä piirteissä ylimääräistä huomiota.
Esim jos on todella punertava iho ja haluaa punaisen tukan, iho tulee näyttämään entistä punaiselta.
Esim.jos on todella vaalea iho ja haluaa piki mustan tukan, valeea iho korostuu todella vahvasti.

Yrittäisin ehdottaa tämän ihon väriin sopivampaa väriä.

Tietenkin jos asiakas välttämättä haluaa tämän värin se pitää toteuttaa tälle, mutta ainakin olet kertonut asiakkaalle.







6.Kirjaa jokin kokemus haastavasta asiakkaan konsultointitilanteesta ja kerro mitä olisit tehnyt toisin ja ehkä paremmin nykyisellä osaamisellasi?

Minulla on jo jonkun verran kokemuksia kasassa niin en muista kaikkia tilanteita, mutta yksinkertaisesti, toivoisin tulevalta tekemiselstäni enemmän uuden kokeilua, olen aikaisemmin mennyt helposti sen mukaan mitä vain ja ainoastaan asiakas haluaa, enkä ole oikein miettinyt muita olevia vaihtoehtoja.

Sillä pieni vaihtelu asiakkaallekkin voi olla kivaa, ehdottaminen ei ole ikinä väärin.






Jessica~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti